zondag 26 juni 2016

Op bezoek in Pan's Kruidbar + GIVE-AWAY

www.kruidbar.be

De natuur… Ooh de natuur…

Als kind vond ik het maar saai, de boswandelingen met mijn opa die nietsvermoedend en goedbedoeld uitvoerige uiteenzettingen gaf over boomsoorten en vogelgezang. Ook biologie was later echt niet aan mij besteed.

Nu ik zelf mama ben, vind ik het zo vanzelfsprekend dat ik mijn kroost tot vervelens toe uitleg dat appels aan appelbomen groeien. Maar, je voelt mij al komen, vraag mij niet om een appelboom te herkennen. Enfin, eender welke boom, plant of bloem eigenlijk. Op een onbewoond eiland zou ik mezelf gegarandeerd vergiftigen. Met of zonder determinatietabel.

Als tiener verslond ik de boekenreeks ‘De Aardkinderen’ van Jean M. Auel. Hoe ze het leven beschrijft van de eerste mensen op een ongerepte aardbol vond ik op zich al fascinerend, maar wat me tot op vandaag nog steeds intrigeert, zijn de uiteenzettingen over hun medicijnvrouwen. Zomaar even de natuur ingaan, met kennis die alleen mondeling overgeleverd werd, en terugkomen met een plant die het kwaaltje in kwestie kon genezen. 

Het was tijdens het lezen van die boeken dat ik besefte hoe absurd het was dat ik de conservenblikken in onze voorraadkast logischer vond dan kennis over planten. Dat ik de doosjes pijnstillers van Omega-Pharma meer vertrouwde dan de (voor mij) enigszins obscure kennis van één of andere plantkundige of homeopaat.
Ik vond dat behoorlijk ontnuchterend, tot het besef komen dat je zo ver van de natuur af staat dat je compleet afhankelijk bent van wat in de winkelrekken ligt. Dat onze evolutie niet op elk vlak vooruitgang heeft betekend.

Afhankelijk, maar wel gemakkelijk. Want je bent bezig, bezig met leven. Boodschappen doe je gewoon in de supermarkt, waar de indeling op zich er al voor zorgt dat je niet hoeft na te denken. Zo is er kaneel in theebuiltjes op de afdeling ‘thee’, kaneel in poedervorm staat tussen de kruiden en specerijen, terwijl je voor kaneelstokken het gangpad ‘taarten en cupcakes bakken’ nodig hebt. Ik ben lui en onwetend omdat de verkoop daardoor omhoog gaat.

Ik heb een beetje begeleiding nodig.

Enter Annelies.

www.kruidbar.be

Haar Kruidbar is een verademing. De gedroogde planten en kruiden staan zij aan zij in glazen potjes geduldig te wachten tot je even komt kijken en ruiken. Ik haal het deksel van het potje ‘kamille’ en haal even opgelucht adem als ik de bloemetjes herken. Ook de geur komt mij vaag bekend voor, waarschijnlijk van de theebuiltjes die achteraan in mijn kast hun aroma liggen te verliezen.

www.kruidbar.be

Wat later zet Annelies een kan kamillethee. Ik drink en vind het zonde dat ik 31 ben moeten worden vooraleer ik te weten kwam hoe kamille smaakt. Zo lekker, zo anders dan de smaken die ik gewoon ben. Voor de volledigheid krijg ik nog wat uitleg. Van kamillethee word je rustig, worden je kinderen rustig en je kan weinig verkeerd doen (zoals overdoseren). Ideaal voor mijn beginnershanden.

www.kruidbar.be

Ik draai mij terug om naar de rekken en geniet van de belofte die de rest van de potjes uitstralen. Ik kan ze in de toekomst allemaal leren kennen, één voor één. Mét de deskundige uitleg van een herborist. Misschien komt het toch nog goed, met mij en de natuur…

www.kruidbar.be

Naast mijn doos geurloze kamillethee, staat in diezelfde keukenkast een niet zo bescheiden collectie pakjes theebuiltjes. Zwarte thee, groene thee, witte thee, goede nacht-thee, energie-thee, chai-thee, muntthee… Ja, ik drink ’s avonds graag een tasje thee. En ik ken het verschil tussen een thee en een infusie. Toch iets waar ik in thuis ben, denk ik zelfvoldaan.

Think again. De thee die verkocht wordt in de Kruidbar is van een heel ander kaliber. De theeblaadjes worden met de hand geplukt, gewokt, gedroogd en door een theemeester gekeurd. Aan ieder takje zitten twee blaadjes en één knopje. Aan. Ieder. Takje. Het stof dat achterblijft nadat de thee verpakt wordt, dat is wat in de theebuiltjes uit de supermarkt gaat.
Ik proef en vanaf het eerste geurvlaagje, vanaf het eerste voorzichtige nipje begrijp ik het. Dit is de eerste keer dat ik écht thee drink.
Gedaan met snel een theebuiltje in een kop kokend water te gieten. Dit is zijn traagheid waard.

www.kruidbar.be

Ik wandel wat rond terwijl Annelies informatie opzoekt voor een klant. De inrichting spreekt tot de verbeelding. Van de kastjes boven de toonbank tot de postkaartenrekjes, alles is handgemaakt door Gio (de man des huizes en decorbouwer).

www.kruidbar.be

Echt bewonderenswaardig. Tussen de drukte van een gezin met drie dochters in hebben ze samen de tijd genomen om dit project op te starten. De tijd genomen om te lezen, te dromen, te bedenken, hun huis te verbouwen en te creëren. Elkaar gesteund en gestimuleerd tot het resultaat er was. Hun liefde en betrokkenheid voel je hier hangen tot in het kleinste hoekje.

Dit is hoe ik wil winkelen. Van de kruiden tot de handtassen, van de nootjes tot de postkaartjes, van elk product ben je zeker dat het met passie en eerlijkheid gemaakt werd. Dat het waar mogelijk van heel dichtbij komt. Dat Annelies haar tijd neemt om je te begeleiden, dat ze een leek als ik doet verlangen naar meer kennis.

www.kruidbar.be

Samber, Kobijn, Abeltje, het komt goed. Binnenkort kan mama jullie wat meer doorgeven dan haar afgezaagde appelboomverhaal. Misschien kan ik jullie zelfs overtuigen om vanavond een tasje kamillethee te drinken. En ga ik de rustigste nacht in tijden tegemoet.

www.kruidbar.be 




Give-away

Ik mag van Annelies een handtas van Myomy weggeven!


De handtas heeft een winkelwaarde van 79,95 euro en is handgemaakt in Mongolië. Uiteraard van biologisch gelooid leder en helemaal fairtrade.

Wat moet je doen om kans te maken?
1.     Vertel ons in de reacties hieronder waarom jij deze handtas verdient
2.     Like de pagina van Kruidbar op Facebook
3.     Hou de facebookpagina en deze blog in de gaten, meedoen kan tot za 2 juli, de winnaar wordt op 3 juli bekendgemaakt


15 opmerkingen:

  1. Gelezen, gelachen en oooo zo jaloers.....want voor mij is dat stukje paradijs van natuurlijke schatten niet zo heel dicht bij de deur frown-emoticon:(. Toch ben ik vastberaden een bezoekje in te plannen om hier toch eens binnen te kunnen wippen. En dan de hamvraag.....de reden waarom je een handtas wil winnen??? oooo omdat handtassen nu eenmaal horen bij het "vrouw zijn"en het "mama zijn" en het "partner zijn"om al die nodige en onnodige dingen handig te kunnen mee zeulen en er ook nog eens mee te kunnen pronken. Want geef nu toe....handtassen daar word je nu als vrouw toch wel een stukje happy van :) plus dat is net zoals tattoos....er kan altijd wel nog een mooi , uniek exemplaar bij ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Lijkt een heel leuk winkeltje, ga ik zeker een bezoek brengen! En my-o-my wat zijn die myomy-tassen super. Een eerlijk, zeldzaam item ... dat is toch wat we allemaal willen (hebben en zijn)! Wat zij doen proberen heel veel andere modemerken ook, maar ik weet niet of het die andere zo goed lukt. Mooi geschreven Misses V!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. oh, hier moet ik ook eens naar toe, ben binnenkort toch in de buurt :)
    ik kan kamille gebruiken :)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hé, ik had helemaal niet door dat jij een blog hebt!! Ik volg je op IG en vind je foto's fijn om te zien! Effe doorklikken kan dus een toffe verrassing geven!! Gho, ik ga gewoon mijn kans wagen voor die mooie tas. Waarom?? Omdat ik hem gewoon Kei schoon vind :)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dit schooljaar in een zoektocht naar puurheid, authenticiteit, terug naar de bron en misschien ook wel terug naar mezelf een cursus herborist aangevat. Nooit gedacht dat het mijn verwachtingen zo zou overtreffen. Het is naast 'verslavend' ook confronterend geworden en het heeft mij alleen maar versterkt in mijn overtuiging dat we allemaal zo hard terug naar de basis moeten, terug naar alles wat puur is, terug naar alles wat zomaar voorhanden is en wat men ons jaren heeft afgeleerd om te gebruiken. Van zo'n initiatieven als Kruidbar word ik dan ook alleen maar heel oprecht blij en gelukkig. "Die snappen het ook ;-)", denk ik dan... Go, lieve mensen! Ik wens jullie een mooie, pure toekomst en heel veel succes met de zaak!
    En tegen een prachtig, puur product om mijn kruidenboekjes en kruidenschatten in op te bergen als ik weer eens in de natuur vertoef, zeg ik geen nee ;-).

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Leuk item Sofie. Ik ben een typische builtjes-in-tas drinker, maar hé, nooit te oud om eens iets nieuws te proberen! De handtas is mooi en zou ik kunnen gebruiken om als undercover mom een uitstapje te doen: even geen mega zak meezeulen met pampers, tuutjes en reservekleren. Neen, gewoon een tasje voor de mini portefeuille, een sleutelbos en lipstift! Just like the old days :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hé, wat een leuke give-away! Ik zou er mijn beste vriendin graag mee verrassen... zij is een op-en-top eco-bio vriendinnetje die net is opgestart als zelfstandige, een zware eco-verbouwing leidt in haar huisje én dan nog eens de tijd vindt om allerlei dingen zelf te maken, zoals zuurdesembrood, kledij, drankjes, lekkere verse thee en natuurlijk slaapmiddeltjes om mij van m'n slapeloosheid af te helpen. Groetjes, Evelien.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Leuke give away. Na 7 maanden voor mijn kleine madam zorgen start ik terug met werken. Mijn hart ligt al een tijdje in duizend stukjes. Een nieuwe handtas zou deze pijn verzachten. ( en eens een bezoekje aan de kruidbar!). Duimen maar!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. terug leuk om te lezen :). De thee bij annelies is idd super lekker, ook de kokosblokjes zijn een verslaving ;)
    Waarom verdien ik deze handtas? goh, ik verdien die eigenlijk niet. Maar aangezien ik nog nooit iets gewonnen heb zou dit wel super tof zijn! Een verrassing is altijd leuk én het is een prachtige tas!
    Tot binnenkort, grtjes. Nele

    BeantwoordenVerwijderen
  10. O, die zou ik ook wel graag winnen zeg! Wat een prachtige tas - en ik heb sowieso al een zwak voor tassen.
    Ik wil deze graag winnen omdat het superdruk is op mijn nieuwe job deze week. In de plaats van wat uit te bollen naar de zomervakantie van de kindjes toe, heb ik al 2 halve dagen extra gedaan. Maar met zo'n prachtige tas zou ik dat allemaal rap vergeten zijn ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Oh tof! Ik geef altijd veel weg met mijn Juliette&Jules, leuk als ik nu zelf eens kan meedoen en wie weet... ���� fingers crossed! Grtjs linde tanghe

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ik geef graag, swap graag, maar oh zo leuk om zelf es gewoon iets te krijgen en tegen handtassen zeg ik geen nee ��

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ik geef graag, swap graag, maar oh zo leuk om zelf es gewoon iets te krijgen en tegen handtassen zeg ik geen nee ��

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Op de valreep waag ik nog n kans
    ..ik ga meteen de kruidbareens bekijken! Ik verdien een leuke verrassing want ik ben moe...en dan zijn cadeautjes altijd fijn!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Op de valreep waag ik nog n kans
    ..ik ga meteen de kruidbareens bekijken! Ik verdien een leuke verrassing want ik ben moe...en dan zijn cadeautjes altijd fijn!

    BeantwoordenVerwijderen